COVID-19 en alles wat daarbij komt kijken is niet goed voor de maatschappij, de economie, de wereldgezondheid en is met recht een crisis te noemen. Zakelijk gezien, maar ook mentaal gezien. Voor velen. En dat doet pijn. In dit artikel beschrijf ik hoe de COVID-19 crisis vanuit mijn persoonlijk perspectief is geweest, want deze crisis heeft mij en mijn onderneming ook veel gebracht.

De start van mijn onderneming

Ik startte mijn onderneming Liefde voor goede communicatie precies aan het begin van de COVID-19 periode. Bijzonder, zo gaven ze aan bij de KvK, want het zijn er momenteel niet veel. In mijn hoofd had ik genoeg redenen om NIET voor mezelf te starten: onzekerheid, niet de juiste tijd, leeftijd, vakkundigheid, hoe vind ik dan klanten, hoe combineer ik het met een ondernemende partner en mijn jonge gezin. Maar het was tijd om voor mezelf te kiezen. Tijd om eens in het diepe te springen. En de COVID-19 periode was voor mij precies de juiste tijd. De Nederlandse intelligente lockdown die de crisis met zich meebracht, bracht mij vooral veel rust.

Rust om mijn eigen krachten te leren kennen. Rust om voor mezelf te kiezen. Rust om mijn valkuilen te (h)erkennen. Rust om even stil te staan bij mijn eigen leven en bij mijn kersverse onderneming.

Één ding wist ik zeker: in mijn onderneming draait alles om verbinding maken. Met anderen. Met de doelgroep. Met elkaar. En verbinding maken met jezelf. De naam Liefde voor goede communicatie was daarom snel gekozen.

Hoe de lockdown voor verbinding zorgt

Verbinding maken bleek juist in de heftige COVID-19 periode van levensbelang. Verbinding maken met jezelf, want je zit thuis met je eigen gezin. Je reflecteert op je eigen leven en op de wereld. Je kiest bewust voor de verbindingen die je maakt in een lockdown. Op afstand is verbinding maken lastig, maar connectie houden nog lastiger. Bewuste keuzes maken en voor jezelf de juiste verbindingen kiezen daarom essentieel.

De fear of missing out, die met mij denk ik veel millenials voelen, verdween even naar de achtergrond. Want er zijn geen festivals, verjaardagen, feestjes en geen (team)sport. Geen sociale verplichtingen om aan te voldoen en dit gaf rust in mijn lijf en in mijn hoofd. In mijn gezin én in mijn onderneming. Want ik heb de ruimte gehad en genomen om te kijken waar ik voor wil staan.

En dan kom ik weer bij die verbinding. Want juist in die tijd waar verbinding miste, maak je verbinding met de mensen die dichtbij je staan en met wie je de connectie mist. En dát is de kern van mijn onderneming. Zoek als onderneming verbinding met jezelf om contact en verbinding te kunnen maken met jouw doelgroep. Met jouw klanten. Met de wereld. Neem de rust om jezelf te zien zoals je bent, waar je voor staat en daarna is het tijd dit met aandacht te communiceren naar de buitenwereld.

Wanneer werkt communicatie?

Als het je raakt. Als je het voelt. Als het je aandacht verdient. En dát is waar Liefde voor goede communicatie om de hoek komt kijken. Want samen kijken naar je onderneming, samen connectie maken met de doelgroep en samen verbinding houden met de doelgroep. Met aandacht. Omdat zowel jouw onderneming als jouw klanten aandacht verdienen.

Wat nu?

Mijn eerste periode als ondernemer is enorm leerzaam geweest. Met flinke ups en flinke downs. Met een dosis zelfspot, een nieuwsgierige open blik en met een lach en een traan. Een intensieve periode met een hele fijne motiverende groep familie en vrienden om me heen en mijn fantastische business coach Fleur Greebe . Ik ben dankbaar dat ik al voor veel inspirerende en mooie opdrachtgevers heb mogen werken en ben volop bezig met het uitbreiden van mijn netwerk.

Ik ben op dit moment volle bak aan de slag voor mijn opdrachtgevers, zit in de eindfase van mijn visuele identiteit (tipje van de sluier in de header) en mijn eigen website komt eraan. Dus genoeg te doen, maar ik leer heel graag nieuwe mensen kennen om van te leren of samen mee te werken. Dus ben je in voor een gezellig bakkie, neem dan gerust contact met me op!