Soms is een verhaal te goed om niet te vertellen. Vol enthousiasme kom ik thuis van een fijne sessie bij een van mijn opdrachtgevers. Een opdrachtgever waar ik vanaf minuut één met een goed gevoel naar binnenliep en me thuis voelde. Waar dat gevoel precies vandaan kwam, daar kon ik mijn vinger niet echt op leggen. Maar nu ben ik erachter. Ik ging in gesprek met een aantal medewerkers om een beter beeld te kunnen schetsen voor de ‘werken-bij’-pagina op de website van een bedrijf. En ik was oprecht verbaasd.
Gesprekken met de medewerkers
Een greep uit de mooie gesprekken die ik heb mogen voeren met medewerkers liet mij inzien dat HR geen kwestie is van de regels volgen, geen kwestie van het beoordelen van het functioneren en zeker geen kwestie van werving van de kandidaat die voldoet aan het profiel. HR gaat om het zien van en luisteren naar de mens:
- De oudste medewerker wordt dit jaar nog 76 jaar(!) en neemt nooit vakantie op. Hier wordt ze op aangesproken, want dat kan toch niet. Haar reactie is goud waard: “Waarom zou ik vakantie nemen, als hier werken iedere dag als vakantie voelt? Ik hoor erbij, ik doe ertoe en ik vind het hier enorm fijn.”
- Één van de medewerkers schreef onlangs een bericht op haar Facebook over haar waardevolle werk. Een kleine greep uit haar inspirerende verhaal: “Ik begin me steeds meer te beseffen dat wij een grote bijdrage leveren aan de gezondheid van de mens. Dat er veel mensen zijn die wij dagelijks helpen. Mijn lieve collega’s en ik mogen trots op onszelf zijn. Ook samen als team delen we veel. We zijn mens en mensen maken nogal wat mee in het leven. Soms even tijd voor een lach en een traan en dan weer door om ervoor te zorgen dat alles weer klaarstaat voor de patiënt. Als we met deze gedachten ons werk doen nemen we de drukke momenten voor lief en mogen we met een tevreden gevoel de dag afsluiten.”
- Ik sprak ook een man van middelbare leeftijd die gedeeltelijk arbeidsgehandicapt is verklaard door een slaapstoornis. Zijn zoektocht naar werk was een reeks van teleurstellingen. Tot hij bij deze werkgever kwam. Hier wordt gekeken naar mogelijkheden: een langere pauze zodat hij kon rusten, dat vonden ze hier niet zo moeilijk te realiseren. Wat voelt als een kleine moeite voor het bedrijf, maakte voor deze man een wereld van verschil: “Ik word eindelijk geaccepteerd zoals ik ben, ik voel me hier thuis. Ja het was ook enorm lastig, maar het geduld en de behulpzaamheid laten me weer voelen dat ik een mens ben.”
- Een jonge vrouw vertelt graag hoe het is om hier te werken en ook haar antwoord is in lijn met het familiaire gevoel dat hier heerst: “Je bent hier een mens en geen nummer en er wordt naar je geluisterd. De medewerkers hebben hart voor het bedrijf en de directie heeft hart voor de medewerkers. We hebben fijne uitjes, dobbelen rondom sinterklaas, hebben een jaarlijkse BBQ, er heerst gezelligheid en we krijgen ieder jaar zelfgemaakte kerspakketten.” Deze kerstpakketten worden persoonlijk door de directie met liefde en aandacht samengesteld zodat ze écht passen bij de medewerkers. Dat kost tijd maar doen ze met plezier. En dat straalt door naar de medewerkers.
Het verbaasde me. Dat ze stuk voor stuk dezelfde termen gebruikten. Dat ze zich allemaal thuis voelen en dat ze allemaal met plezier naar het werk gaan. Want ik zie en hoor om me heen ook dat dit helaas vaak anders gaat. Wat het verschil maakt? Verbinding maken met elkaar en aandacht hebben voor elkaar, de speerpunten die ook Liefde voor goede communicatie nastreeft.
Wat voor bedrijf is dat dan?
Oké, ik begrijp de nieuwsgierigheid naar de context. Mijn opdrachtgever is ECM Europe BV uit Gemert. Het is een bedrijf met vier directieleden en ongeveer 35 medewerkers. Ze creëren, assembleren en verpakken medische hulpmiddelen op maat in een daarvoor bestemde cleanroom. De specialiteit: slangensets op maat. Deze slangensets worden gebruikt voor open hart operaties, orgaandonaties, oogoperaties, etc. Een assemblagebedrijf met voornamelijk vrouwen in de medische branche. Specialistisch werk dat ertoe doet in een concurrerende markt.
Hoe bereik je dit als bedrijf?
Door te luisteren naar de mensen. Door ruimte te geven aan de medewerkers, ook als het even minder gaat. Door te laten voelen dat iedereen er mag zijn. Dat iedereen ertoe doet. Door op gelijke voet te staan, tijd door te brengen met elkaar en het gesprek aan te gaan. Door samen te lachen en directe feedback te geven. En is dat makkelijk? Nee. Maar is dat mogelijk? Ja. ECM heeft aandacht voor de soft skills van de medewerkers: de emotionele intelligentie, de communicatieve vaardigheden en de flexibiliteit. Medewerkers worden ambassadeurs als ze er mogen zijn. En het mooiste is, als je het de directie van ECM vraagt dan zijn ze zich daar niet eens van bewust. Zo zijn ze gewoon, heerlijk bescheiden en lekker zichzelf en dat straalt door in de hele organisatie. En daarom is het tijd om dit te delen.
Een liefdevol compliment wil ik hierbij geven aan Dianne Vogels, HR en directielid van ECM Europe BV én al haar collega’s. Samen maken zij deze bedrijfscultuur mogelijk en ik gun ieder bedrijf een fijne sfeer zoals hier. Ik ben blij dat ik voor jullie mag werken.