Oké, dit is het moment. Met een droge mond stap je dat podium op, je kijkt eens rond. Zo dat lijken meer mensen dan je dacht, wat ging je ook alweer zeggen?

Speechen. Het moment waarop je de doelgroep mee kunt nemen in jouw verhaal. En een moment dat vaak spanning met zich mee brengt, maar met een goede voorbereiding zorg jij voor een verhaal met impact!

Geen idee hoe dat aan te pakken? In dit artikel vind je 8 tips voor de perfecte basis van een ijzersterke speech. Dus, pak die kans en spring op dat podium!

Tip 1. Weet voor wie je spreekt

Altijd de eerste stap, bepaal je doelgroep. Wie heb ik voor me en wat wil ik juist deze doelgroep vertellen. Maar ook, welke informatie is waardevol voor deze doelgroep. Hoe wil deze doelgroep aangesproken worden? Als je jouw publiek helder hebt, wordt het schrijven van de speech een stuk eenvoudiger.

Tip 2. Bepaal het onderwerp van je speech

Wil je aan het eind van het jaar reflecteren op het verleden óf een blik in de toekomst werpen óf misschien zelfs allebei? Heb je iets te vieren of wil je mensen bedanken? Zorg ervoor dat je speech geen bedankwoordje wordt, maar een verhaal met impact. Maak het interessant, deel interessante feiten en vertel jouw verhaal. Én zorg dat je onderwerpen passen bij de wensen van jouw doelgroep.

Tip 3. Breng structuur aan in je speech

Wil je dat de doelgroep je speech kan volgen? Zorg dan voor structuur in je verhaal. Bepaal de volgorde en zorg voor herhaling. Door herhaling wordt je boodschap namelijk beter onthouden. Zo zorg je voor oprechte aandacht vanuit de doelgroep, omdat je verhaal het waard is om af te luisteren.

Tip 4. Speech zoals je spreekt

Een speech is waardevol als hij authentiek is. Als je jouw persoonlijkheid laat klinken. Als je woorden gebruikt die de doelgroep herkent, omdat ze typisch jou zijn. Maak je op de werkvloer niet zo vaak grapjes? Doe dit dan in een speech ook niet. De ultieme branding voor jou als ondernemer is een speech geven die helemaal jou is.

Tip 5. Breng positiviteit

Motiveren, informeren, amuseren en verbinden. Dat kun je realiseren met een positieve speech. Het moment van een speech is hét moment om te verbinden dus focus op wat goed gaat, wat je samen bereikt hebt of wil gaan bereiken. Wil je toch negatief nieuws brengen? Kleed het positief in en zorg dat je er niet mee begint en niet mee eindigt. Door positief te beginnen én te eindigen straal je kracht en vertrouwen uit.

Een speech is hét moment om jouw persoonlijkheid te laten zien en verbinding te maken met de doelgroep.

Tip 6. Bereid de speech voor op jouw manier

Speechen is voor veel ondernemers een bijkomstigheid die als spannend of onwennig ervaren wordt. En dat is logisch. Bereid de speech daarom voor op een manier die bij jou past. Voorbeelden zijn het woordelijk uit het hoofd leren, spreekkaartjes met kernwoorden gebruiken of de uitgeschreven tekst bij de hand houden. Maak het speechen zo comfortabel mogelijk voor jezelf, maar zorg dat je er staat!

Tip 7. Zorg voor ruimte

Ruimte door jezelf af te bakenen in tijd, waardoor mensen de ruimte voelen om te luisteren. Gun jezelf ademruimte. Maak je een grap? Gun jouw publiek de tijd om te mogen lachen. En zorg ervoor dat de fysieke ruimte veilig voelt. Is er een podium, beamer en/of een microfoon die je wil gebruiken, neem dan de ruimte om deze vooraf te testen. Dat geeft de ruimte om er te staan en je verhaal te brengen zoals je bent.

Tip 8. Geniet

Hoe vaak sta je op dat podium? Hoe vaak krijg je de kans om jouw publiek te vertellen wat je raakt, waar je voor staat en wie je waardeert? Hoe vaak pak je een moment om stil te staan? Stilstaan bij het afgelopen jaar, stilstaan bij de toekomst, stilstaan bij je medewerkers, stilstaan bij wat jullie bereikt hebben. Geniet ervan, want dit is jouw moment!




Schrijf met behulp van deze tips een speech die bij jou past. Hulp nodig? LiGO adviseert over inhoud met impact, het schrijfproces, non-verbale communicatie of de structuur!
Neem vrijblijvend contact met me op!