positieve breinpositie bereiken door jezelf te zijn

Iedere onderneming wil als positief beoordeeld worden door de doelgroep. Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je dat mensen direct een goed onderbuik gevoel hebben over jouw onderneming of jouw producten?

Het menselijk brein is een gigantisch groot raadsel, nog steeds en wellicht zal dit altijd zo blijven. Maar één ding is wetenschappelijk onderbouwd, wij mensen kiezen snel, automatisch en op gevoel. Zo is dat ook met merken, bedrijven én producten.

Stel, je loopt door de supermarkt langs het schap met pindakaas. Oja, die had ik ook nog nodig. Je kijkt naar het schap en ziet wel 20 verschillende potten pindakaas (*benieuwd waarom pindakaas pindakaas heet? Scroll dan naar beneden!). Hoe maak je deze keuze? Ga je voor het aloude bekende Calvé? Ga je voor 100% pinda’s? Kies je voor de mooiste verpakking? Geen idee. Je kiest gewoon. Op gevoel. Op intuïtie. Op het bekende of juist op wat goed voelt.

Ons brein werkt namelijk zo.
Wij nemen 95% van onze beslissingen op onze automatische piloot vol van emotie, intuïtie en instinct. We kiezen emotioneel en impulsief. Op ons onderbuikgevoel dus.

En precies dat is wat we willen bereiken. Dat de klant jou kiest, op onderbuikgevoel. Omdat jij een positieve positie hebt ingenomen in het brein van de betreffende persoon. En dat doen we op basis van twee stappen.

Stap 1. Kom in het brein van de klant

Klinkt makkelijk toch? Maar dat is het vaak niet. Zichtbaar zijn en blijven is een uitdaging. Om je onderneming zichtbaarheid te geven en te gunnen moet je bewust communiceren en aandacht geven aan je communicatie. Maak een plan, zorg voor capaciteit en maak zichtbaarheid een prioriteit.

Stap 2. Kom positief in het brein van de klant

En dan gaan we naar Stap 2. Kom positief in het brein van de klant.
Positief in het brein van de doelgroep komen. Als je zichtbaar bent is één ding een feit: de doelgroep oordeelt en beoordeelt. Hoe zorg je dat dat deze beoordeling positief is en niet eindigt in een veroordeling?
 
Een aantal vuistregels om een positieve breinpositie te verwerven:


Vuistregel 1: Blijf dichtbij jezelf.

De doelgroep die jij wil aanspreken, is de doelgroep die bij jouw onderneming past. Blijf jij bij jezelf, zul jij vanzelf een positieve invloed uitoefenen op juist die doelgroep die bij jou past. Ook is communiceren vanuit en over je organisatie vanuit de eigen missie, visie en waarden een stuk eenvoudiger dan steeds opnieuw bedenken wat je wil communiceren.


Vuistregel 2: Ben consistent.

Zeg je de ene week dat kwaliteit altijd de hoogste prioriteit heeft en smijt je de week erop met prijsknallers die ten koste zouden kunnen gaan van kwaliteit? Vertrouwen en dus een positieve positie in het brein is gebaseerd op een eenduidig en krachtig verhaal. Een verhaal dat klopt dus.


Vuistregel 3: Ben uniek.

Heb jij een positief beeld over een bedrijf waarvan er dertien in een dozijn zijn? Dat zou kunnen, maar waarschijnlijk komt deze niet direct in je op (Stap 1). Denk aan bedrijven die het nét even anders doen zoals Coolblue, je brein (systeem 1) kiest makkelijker en sneller voor een bijzonder bedrijf. En denk je nu, maar ik ben niet vergelijkbaar met Coolblue? Dat klopt, want ook jouw onderneming is uniek. En juist die unieke kracht is vaak je blinde vlek, omdat juist dat in jullie organisatie zo vanzelfsprekend is!


Dus, zorg ervoor dat je klanten voor jou kiezen vanuit systeem 1. Maak een plan en zorg voor zichtbaarheid. Vind je unieke kracht, blijf dicht bij jezelf, vertel jouw consistente verhaal én gewoon doen. Communiceer met impact!


Waarom heet pindakaas eigenlijk pindakaas?
ps. Pindakaas, gekke naam eigenlijk, aangezien er geen kaas te bekennen is in het populaire broodbeleg. Hoe dat komt? Pindakaas komt oorspronkelijk uit Amerika, waar het peanut butter heet. Toen het overwaaide naar Nederland mochten producten in Nederland enkel de naam boter gebruiken wanneer er meer dan 80 procent melkvet in zat. Vandaar dus geen pindaboter.


pps. Oké, maar waarom dan pindakaas? Het woord pindakaas komt dan weer uit Suriname, waar van blokken gestampte pinda’s plakjes werden afgesneden, net als bij kaas dus. Vandaar dus pindakaas. Iets leukers verwacht? Helaas pindakaas! Helaas pindaboter klinkt zo suf.