Doelen stellen. Dat doe je vaak aan het eind van het jaar. Inmiddels is het al maart. En de eerste maanden zijn voorbij gevlogen. De laatste maand van het eerste kwartaal. Dus, weer bijna tijd om naar je doelen te kijken. Het stellen van doelen, zorgt namelijk voor betere resultaten.1. En al lijkt het een open deur, toch blijken veel bedrijven geen specifieke doelen te hebben én intern te delen. Om je te helpen, geef ik je wat handvatten om gewoon te beginnen met het stellen van doelen. Want wat we bedoelen is dat doelen die we delen en doelen waarvan we een deel ontdoelen een doel op zich moeten zijn! Oké. En dan duidelijker:

Doelen.

Stel je doelen, maak ze meetbaar, maak ze leuk, koppel ze aan mijlpalen. Zodat je weet wanneer je iets mag vieren. En stel jezelf als doel om behaalde doelstellingen ook écht te vieren. Want jongens, is het niet gewoon een partijtje leuk om naar een doel toe te werken? En als je het behaald hebt: Oh, yes ik ben er. Een (te) kort geluksmoment. Dan komt er toch vaak een zwart gat. Want wat nu? Want je moet door, want er is nog zoveel te doen. Nee stop. Als je doelen haalt, ga je dat vanaf nu gewoon goed vieren! Tips nodig of een lunchpartner voor die “YES-DOEL-GEHAALD”-lunch? Je kunt mij gewoon bellen!

Bedoelen.

Leuk, doelen stellen. Maar wat betekenen die doelen nu precies. Waarom is dat je doel? Draagt dat bij aan je toekomstvisie? Zijn je doelen meetbaar en heb je in kaart wat er voor nodig is om jouw doelen ook daadwerkelijk te kunnen halen? Niks is zo demotiverend als onhaalbare doelen. Maak de doelen daarom kleiner. Dan behaal je vaker je doel, heb je meer geluksmomenten en sta je vaker stil bij wat je aan het doen bent. Hulp nodig bij het bedoelen van je doelen? Ik sta graag voor je klaar als positief kritische bevrager en samen maken de doelen van jouw onderneming helderder én leuker!

Ontdoelen.

Misschien wel de allerbelangrijkste van het stellen van doelen. Het ontdoelen. Wat wil ik vooral NIET meer doen. Wat ga ik precies NIET meer nastreven. Waar ga ik NEE tegen zeggen. Kritisch kijken waar je energie van krijgt, wat goed is voor jou als ondernemer, wat goed is voor je medewerkers en wat goed is voor de wereld. Alles dat niet bijdraagt aan jouw missie, visie of de wereld? Weg ermee: ontdoelen dus!

D(o)elen.

Het delen van je doelen is waardevol, want heel eerlijk, iedereen heeft die stok achter de deur nodig. Het delen van je doelen én bevraagd worden op de gestelde doelen zorgt voor scherpere doelstellingen, zorgt voor nóg meer ambitie en laat je anders naar je doelen kijken. Ook het delen van je bedrijfsdoelstellingen met je medewerkers werkt aanstekelijk. Samen werken aan de gezamenlijke doelen, naar de gezamenlijke doelen, tot de gezamenlijke doelen én daar voorbij. Daarnaast creëer je saamhorigheid en betrokkenheid bij de onderneming, fijne uitgangspunten voor je bedrijfscultuur. Een win-win dus.

Bijna tijd voor de kwartaalupdate…

Want aan doelen moet je werken, dus daar moet je aandacht en tijd aan geven. Ieder kwartaal ga ik met mijn doelendeelgroep, waarin andere ambitieuze ondernemers zitten, lunchen en dan kijken we naar onze doelen. Naar wat we hebben bereikt. Naar waar we plezier in hebben. Naar wat we kunnen vieren. Samen. Want verbinding maken draait om samen en dat is nóg veel leuker dan alleen je doelen behalen. Hulp nodig met een kritische blik op jouw doelen voor 2022. Plan een sessie met me in!

Bronnen:
1. Jing, Fenwick & Avery, Gayle & Bergsteiner, Harald. (2014). Enhancing performance in small professional firms through vision communication and sharing. Asia Pacific Journal of Management. 31. 10.1007/s10490-013-9345-9.