Luisteren. Wat is dat eigenlijk?
Luisteren is een diepere vorm van horen. Het is horen en betekenis geven aan wat je hoort. Luisteren is niet eenvoudig. Ieder mens heeft eigen overtuigingen. Eigen normen en waarden. Eigen perceptie. En alles wat je hoort gaat door jouw eigen tunnel vol perceptie. Ik betrap mezelf er ook regelmatig op. Ik ben niet meer aan het luisteren. Ik ben aan het denken. Ik ben aan het helpen (denk ik). Maar vaak blijkt de ander niet eens op zoek naar advies, maar zitten wij mensen al in de adviserende en helpende rol.

En juist als communicatieadviseur ben ik de kracht gaan zien van luisteren. En juist niet adviseren. Want de kennis die bij de opdrachtgever zit, die is waardevol. Door te luisteren en gerichte vragen te stellen vinden zij vaak zelf het antwoord op de vraag. En dat, dat is dus echt het mooiste adviseurschap. Luisteradviseur. Wil jij ook beter leren luisteren? Lees hieronder 3 gouden en 6 praktische tips om nóg beter te luisteren!

Tip 1. Zwijg.

De meest lastige tip, maar het meest waardevol als je hem onder de knie krijgt. Valt een gesprek stil, dan zijn wij mensen geneigd om het gesprek gaande houden. Wij houden niet van stiltes, dat vinden we ongemakkelijk. Maar valt het gesprek stil? Spring juist niet in dat gat, maar zwijg. Dat is een win-win. Want in stilte is er ruimte om te denken of informatie te verwerken én de ander begint vaak te praten waardoor je waardevolle nieuwe informatie krijgt.

Tip 2. Vraag. Vraag. & Vraag.

Stel een vraag en ga door naar tip 1. Dé tip om te leren luisteren is om de ander te laten praten. Door open en nieuwsgierig een vraag te stellen én oprecht geïnteresseerd te zijn in het antwoord. Ben jezelf bewust van je vraagstelling. Gebruik je vaak gesloten vragen, geef je zelf al antwoordopties of stel je juist open vragen?
Een goed boek als je verdieping wil in het stellen van vragen is Socrates op Sneakers van Elke Wiss. Het is een praktische gids voor het starten van een echt dialoog en het stellen van de juiste vragen.

Tip 3. Van luisterikken naar luisterjij’en

Luisterikken. Luisteren met een interne focus. Je luistert maar vraagt je direct af wat jij zou doen, denken, voelen of zeggen. Je bent niet bezig met de ander maar met jezelf. Je gaat snel over in overtuigen, helpen of adviseren. Terwijl een ander vaak meer geholpen wordt als er naar hem geluisterd wordt. Probeer dus te luisterjij’ en. Probeer nieuwsgierig te luisteren. Achterhaal het verhaal, de perceptie of de mening van de ander. Probeer het eigen denken uit te zetten en je volledig in de ander te verplaatsen.

Wil jij vandaag al beginnen met beter luisteren?
Gebruik deze 6 praktische tips!
Tip 1. Weg met die smartphone. Weg met die telefoon. Weg met die kinderen (grapje). Oftewel vermijd afleiding als je écht wil luisteren.
Tip 2. Gebruik non-verbale communicatie. (Houd je je hoofd schuin? Dan sta je open om te luisteren. Let maar eens op, waarschijnlijk doe je het al)
Tip 3. Houd je eigen ervaringen voor jezelf.
Tip 4. Maak oogcontact.
Tip 5. Maak geen zinnen van een ander af.
Tip 6. Zwijg.

Meer tips over luisteren en de kracht van verbindende communicatie? Boek dé praktische communicatietraining van Liefde voor goede communicatie: “Verbindende communicatie in de zakelijke markt.”