Mijn favoriete bezigheid in de auto: podcasts luisteren. Ik ben zelfs betrapt op 20 minuten langer in de auto blijven zitten, terwijl ik al thuis was gearriveerd, omdat ik gewoon MOEST weten hoe het verder ging. Maar, wat maakt nu dat ik de ene podcast fantastisch vind en bij de ander moeite moet doen om verder te luisteren. Een interessant fenomeen, dat ik graag vanuit communicatief oogpunt bekijk. Podcasts. Een opkomend fenomeen. Of is de trend alweer bijna over? Mijn belangstelling heeft en houdt het. Voor mij een bevestiging dat je met goede storytelling in je communicatie raakt, trekt, duwt.

Maar wat maakt storytelling in podcasts nu zo krachtig?
Ik geloof dat de volgende elementen essentieel zijn om een verhalende podcast perfect te kunnen brengen:

1. Authenticiteit

Het echte verhaal. Je leeft mee. Je voelt het. Je beleeft het. Ik zie mezelf in de hoofdpersoon en krijg echt contact. Dit is vooral zo als je tussendoor de stem van de authentieke hoofdpersoon hoort. Zoals in één van mijn favoriete podcasts: Bob, waar je Elisa een oude demente vrouw steeds zelf hoort vertellen. Dat maakt dat je Elisa wil leren kennen, haar verhaal wil achterhalen. Dat het echt is. Authentiek en dat je je betrokken voelt en je dichtbij haar voelt.

2. Een cliffhanger.

Iedere aflevering weer heb ik er een nodig om me naar de volgende te slepen. De een is hier beduidend beter in dan de ander. Een goede introductie mét vraagstelling over de volgende aflevering zorgt ervoor dat ik het antwoord wil horen. Die cliffhangers daar kunnen ze bij GTST soms nog wel wat van leren.

3. Non-verbale kracht.

Een goede vertelstem, het juiste tempo en gevoel voor intonatie. De non-verbale kracht van een podcast wordt vaak nog onderschat, want zeker niet iedereen heeft de juiste stem én stemvaardigheden om een podcast goed te vertellen. Natuurlijk is dit ook een kwestie van smaak. Ik luister bijvoorbeeld graag naar Vlaamse podcasts, terwijl niet iedereen blij wordt van die Vlaamse ondertoon. En in de podcast “In de ban van Rian” komt ons eigen dialect veelvuldig voorbij. Voor sommige mensen wellicht ook niet om aan te horen, voor mij een baken van herkenning en ons taaltje ontlokt me af en toe ook een lach.

4. Een verhaallijn.

Niets zo belangrijk als een verhaallijn. Een kop en een staart. Het is als een boek, je hebt hoofdstukken nodig. Chronologie is van belang, maar ook duidelijkheid brengen gedurende de podcast wat je nog gaat brengen. Wat is het eindpunt, waar werk je naartoe. En werk je naar een open einde? Dan wil de luisteraar dat ook al op tijd weten.

5. Echte mensen.

Mensen trekken mensen aan. Als een podcast enkel en alleen door één persoon verteld wordt, wordt het snel saai. Juist verschillende personen aan het woord, van experts tot familieleden tot andere journalisten. Niet iedereen wil of kan in een podcast spreken, van belang is het dan om stemacteurs in te zetten, die passen bij het personage en de personen die jij als luisteraar zo graag wil leren kennen, levend maken. Dat je ze voor je ziet

6. Niet te veel details.

Podcasts zijn sterk omdat ze kort en krachtig zijn. Ze gaan naar de kern. Anders dan luisterboeken laten ze bewust heel veel context weg. Ze zijn verhalend, maar niet gedetailleerd. Ze vertellen wel ongeveer hoe het eruit ziet, maar je kunt je niet precies het gehele huis dat wordt geschetst voorstellen. En precies dat, maakt voor mij de kracht van de podcast ten opzichte van het luisterboek. Je kunt in een aantal uur het hele verhaal meester worden, terwijl je bij een luisterboek vaak rond de 10 uur bezig bent om een verhaal af te ronden. Voor de ongeduldige millenial (ja! dat ben ik), zijn podcasts dus een heerlijke uitvinding.

Benieuwd naar mijn favoriete verhalende podcasts?

Lees dan deze blog over mijn top 4 verhalende podcasts en geniet van urenlang meegenomen worden in goede storytelling.