Kernwaarden.

Een leuke term waar (communicatie)strategen mee gooien. Want je hebt ze écht nodig en ze helpen je ondernemen en keuzes maken, toch? Voor eens en voor altijd duidelijkheid over kernwaarden: lees in mijn nieuwste blog de antwoorden op de volgende vragen:
1. Wat zijn kernwaarden?
2. Hoe kom je achter de kernwaarden van je onderneming?
3. Hoe gebruik je ze in de praktijk?

Kernwaarden. Leuk, maar wat zijn het?

Kernwaarden zijn de allerbelangrijkste waarden van je onderneming. Het zijn je drijfveren, het is je gedrag, het is hoe je bent en waar je voor staat. En dat in een paar woorden.

Je kernwaarden zijn waar je voor staat
Je kernwaarden zijn je eigenschappen
Je kernwaarden zeggen hoe je met elkaar en je klanten omgaat

Met de juiste kernwaarden kun je antwoord geven op de belangrijkste vragen van je onderneming:
Waarom doen we wat we doen?
Hoe doen we?
Wat doen we?

De kernwaarden zijn het DNA van jouw onderneming.
De kernwaarden helpen om bedrijfsbeslissingen te maken.
De kernwaarden helpen om een fijne werkcultuur te creëren en behouden.  Maar juist het proces naar kernwaarden toe, maken de kernwaarden zo waardevol.

Hoe bepaal en achterhaal je kernwaarden?

Dat ligt eraan. Geen gewenst antwoord, helaas wel het enige juiste. Het achterhalen van kernwaarden is altijd een proces wat je niet alleen kunt doorlopen (oké, voor een ZZP’er maken we een uitzondering). Het is namelijk een groepsproces, het gaat om het gesprek rondom de waarden. En het is altijd een kwestie van prioriteren. Van beginnen met heel veel waarden die bij je onderneming passen. En vanuit daar procesmatig faseren naar een klein groepje kernwaarden die echt de essentie zijn van jullie onderneming. Nooit meer dan vijf. En het liefst niet meer dan drie. En waarom dan? Omdat ze allemaal en altijd bij je moeten passen. Omdat iedereen ze moet voelen, moet kunnen uitleggen en ernaar moet handelen. En omdat je ze moet kunnen opdreunen als ik je ‘snachts wakker bel. En dat is bij meer dan vijf kernwaarden eigenlijk niet te doen, toch?

Dit proces mag ik als strategisch communicatieadviseur vaak begeleiden. En dat is een fantastisch proces dat er altijd weer net even anders uitziet. Het gaat namelijk juist niet over het kiezen van de juiste woorden. Het gaat om het proces én om het gesprek. Waarom kiest de één voor het woord betrouwbaar en de ander voor het woord vertrouwen. Wat betekenen die woorden voor ons, voor ons bedrijf, voor onze dienstverlening en voor onze klanten.

Betekenis geven aan je onderneming. Dát maakt een kernwaardenproces zo waardevol.

Als voorbeeld. Neem Liefde voor goede communicatie.

Als je mijn website opent, zie je meteen wat ik doe. Maar wat ik doe, zegt niets over wie ik ben. Iedereen kan onderzoeken, schrijven, trainen en adviseren. Dat zegt namelijk iets over wat ik doe. Maar niemand doet dat precies hetzelfde als ik. Mijn kernwaarden laten niet alleen zien wat ik doe, maar vooral hoe ik werk en waarom ik zo werk.

Mijn diensten: Ik onderzoek. Ik schrijf. Ik train. Ik adviseer.
Mijn kernwaarden: Verbinding. Communicatie.

Met wie bepaal je de kernwaarden?

Het allerliefst met iedereen. Iedere individu in je organisatie moet een bepaalde rol krijgen in het proces. Natuurlijk is dit niet altijd haalbaar, door bijvoorbeeld de grootte van de onderneming. Dan is het van belang een kernteam te formeren. Een kernteam is een team uit alle lagen van de organisatie die mee kunnen denken in het proces. Dit kernteam neemt informeel de andere individuen mee, daarnaast is het van belang om regelmatig en structureel terugkoppeling te geven op het proces aan de gehele organisatie. Dit doen we het liefst persoonlijk, maar kan bijvoorbeeld ook met de interne nieuwsbrief, intranet of gewoon via de e-mail. Betrokkenheid is een essentieel onderdeel van het kiezen van de kernwaarden.

Wat betekenen de kernwaarden?

Als je kernwaarden hebt gekozen is het van belang om definitie te geven aan deze kernwaarden. Een woordelijke beschrijving waarin je stelt wat de kernwaarde voor de organisatie betekent. Hoe die bij jullie past, hoe jullie het wensen te gebruiken en waar het voor staat. Ook dit doe je nooit alleen, dit doe je juist met input vanuit het heel bedrijf. Je kunt hiervoor heel veel verschillende manieren bedenken die altijd leuk zijn voor de medewerkers. Die medewerkers ook altijd waarderen, omdat ze graag betrokken worden bij strategische beslissingen. Kernwaarden definiëren is daar een mooi voorbeeld van. Het duiden van kernwaarden is niet zo makkelijk als het lijkt en dat gesprek over de betekenis van een kernwaarde is altijd intensief (en leuk!). 

Als voorbeeld. Een van mijn kernwaarden is verbinding. Voor Liefde voor goede communicatie betekent dit dat we álles wat we doen vanuit persoonlijke verbinding doen. Met aandacht en oprechte interesse voor de ander. Dat als ik de verbinding met iemand of met een organisatie niet voel, dat ik er dan voor kies om niet met hen in zee te gaan. Dat alles wat ik voor klanten doe niet alleen over mijn klanten gaat, maar juist over de verbinding van mijn klant met haar doelgroep. Dat is LiGO’s definitie van verbinding.

Maar stel nu dat je de kernwaarde verbinding voor een ICT partij kiest, dan kan het iets heel anders betekenen. Het zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je altijd digitaal met al je klanten in verbinding moet staan, dat je altijd zorgt voor internetverbinding of dat alle softwareprogramma’s goed met elkaar in verbinding staan.

Zo kan de tafel eruit zien na een intensieve kernwaardensessie met een kernteam

De kernwaarden in de praktijk

Hoe gebruik je ze in de praktijk, dat is heel belangrijk. Zo belangrijk zelfs, dat ik daar een los artikel over heb geschreven. Dus, ben je zover? Heb je de kernwaarden, dan is het tijd om ze in de praktijk te gebruiken, hoe je dat doet? Dat lees je in mijn volgende blog.

De conclusie.

Kernwaarden kiezen is leuk.
Het gaat niet om de kernwaarden maar om het proces.
Kernwaarden kiezen doe je samen.